Sider

tirsdag, juni 07, 2011

Trening av bikkje og meg og valp på utstilling

Først: Rick har debutert i utstillingsringen. Han ble nummer to med gode kritikker. Dette kan jeg like, og han skal stilles ut to ganger til helgen som kommer. Han bodde hos oppdretter (Tarjei) fra torsdag til søndag, og jeg var veldig spent på hvordan det kom til å gå med Rickebabyen min og alle hundene hos Tarjei. Vel, jeg fikk han jo nesten ikke tilbake. Rick hadde sklidd rett inn i flokken, gjorde ikke noe ekstra ut av seg og var snill og grei å ha med å gjøre. Iflg Tarjei så er han veldig lik storebroren sin - Theo - og Theo har gjort det flott i utstillinger som voksen.

Dernest: Odin og jeg går på bronsemerkekurs. Det er ikke bare-bare det, det er mange momenter som skal på plass og mye pirk og masse... Vel, det er på dette stadiet i kursing jeg merker at Odin er... Odin. Han bryter kommando, dvs reiser seg når han har fått beskjed om å dekke, han går når han skal bli osv osv. Og jeg har jobbet og jobbet for å få bukt med det. Løsningen er ikke enkel, men Odin må skjønne at kommando er kommando og 'Nei!' er døden.
I går var det bronsemerkekurs igjen, og siden det faktisk er et stykke å kjøre så starter jeg alltid litt før jeg må. Bare sånn i tilfelle trafikken gjennom Oslo er et helvete. Vi kom en halvtime før kursstart - og trente på 'Sitt/Bli' og 'Dekk/Bli'. Odin brøt dekken etter drøye tre minutter, og jeg brøler 'Nei!'. Det VAR så kult! Det VAR så kult! For Odins kroppsspråk viste at 'Å faen! Mamma er sinna! Ikke moro! Å faen!' - og da har jeg faktisk oppnådd mye. Odin skal jo reagere slik når jeg blir sinna, for da blir treningen og oppdragelsen bedre, mer effektiv og jeg trenger etter hvert ikke brøle nei heller. Han lærer.
På selve kurset er Odin kjempeflink. Jeg er så stolt av han og hva han presterer. Vi går gjennom hils og tannvisning med flagget til topps og himmelhøye kneløft. Han er med på stå under marsj og dekk fra holdt og vi har lineføring og the whole sjhebang - og det funker. Vi har jobbet masse for å få det til, jeg jobber masse med meg selv for å få det til og nå ser jeg at det går godt.
Det hjelper på at instruktøren - som også er læreren min på instruktørkurset - gir meg skryt: Jeg er dritflink til å trene hund og jeg kommer til å nå langt. Det synes at jeg tenker hund mens jeg pusser tenner og jeg har hatt en utrolig progresjon.


Så over til neste treningshund - Rick. Vi har hatt et par treningsøkter der jeg har ett fokus for hver økt. I går trente vi 'Sitt' med ball som belønning. Rick elsker ball. Han elsker å løpe etter den og komme tilbake til meg med den - for kanskje jeg kaster den en gang til?? Rompa til Rick traff bakken kjappere og kjappere. Den lille kroppen omtrent ristet av forventning til at ballen skulle komme. Jeg lærer av dette også, og det er så morsomt å få forme han. Vi kommer til å få mye gøy sammen!
I dag trente vi 'På plass'. Han kan det ikke helt, og når han setter seg på plass så er det ikke korrekt nok. Jeg har i dag trent inntil en vegg og det ser ut til å være nyttig. Jeg får se i kveld på kursplass om det har hjulpet.

Instruktørkurset hadde samling sist helg. Vi hadde mentaltest av hund samt å observere objektivt og beskrive adferd objektivt. Odin fikk være med litt på mentaltesten, og jeg har lært at jeg har en Odin som ikke er god på samarbeid og lek (det interesserer han midt i ræva) men som er svært selvstendig og har stort mot. Han jobbet nemlig for å undersøke og gjøre seg trygg på en figur som spratt opp når han løp forbi - og det var uten meg i nærheten. Jeg ante ikke hva som skjedde i det hele tatt for jeg satt gjemt bak et tre. Men jeg tror så gjerne på det at han fikser selv.
Det igjen gir meg en utfordring. Jeg må finne måter å øke hans vilje og ønske til lek og samarbeid. Og det skal jeg få til - på ett eller annet vis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar