Sider

søndag, juni 12, 2011

Terrierutstilling på Jevnaker

I pinsehelgen har det vært terrierspesial på Jevnaker. To dager med terrierutstilling på rad. Første dagen - lørdag ( i går) regnet det mye. Odin skulle ikke stilles ut men Rick skulle. Vi traff mamman til Otto, og hun tok en titt på Odin. Som jeg fikk høre i fjor så er ikke Odin 'moden' før han er to år eller mer. Han er bare skinn og bein her og der, og enkelte steder skal han helst ha litt mer muskler.

Rick gjorde det bra på lørdag - han ble plassert som nr to i sin gruppe. Den som slo han var Narjana's Baron Meiden (Martin), og Martin gikk videre til å bli beste valp i rasen (bir) og gikk dermed videre til beste valp i show (best in show=bis). Der ble han plassert som fjerde beste valp - og det er råkult!
Storehalvbroren til Rick - Theo - ble best i rasen i går og fikk derfor championat. Dvs han er utstillingschampion.

Etter showet i går hjalp jeg oppdretter m samboer å flytte telt og så kjørte jeg til Johansens prosjekter for å overnatte der. De disket opp med mat og film (to filmer så vi) og en Salsa med løpetid. Løpetidstispe er alltid interessant for Odin, så jeg var mer enn litt spent på hvordan det skulle gå.
Det gikk superduperfint jo! Odin var egentlig utrolig rolig og oppførte seg flott, Rick var valpete og løp som en kokogæring og Salsa var mer enn litt bitch når hun ble snust litt for intenst i rompa. Med andre ord en fin flokk hunder. ;-) Det gikk faktisk så fint at jeg ikke trengte å legge Odin i bur i bilen for natta - han sov i lånt bur sammen med broren sin.

I dag, søndag, var det visst Ricks dag. Solskinn og varme fikk vi, og Rick slo Martin i gruppen sin. Deretter slo han en mer voksen tispevalp og ble dermed beste valp i rasen - bir. Gjett om jeg var stolt og kry?!?! Siden det betød at han skulle inn i "Best in Show"-ringen så måtte jeg kose meg, nyte solen, tusle rundt og bare vente.

Bilder ble tatt, jeg fikk fulgt med på andres resultater (Galena, søsteren til Martin, ble beste tispevalp i sin gruppe begge dagene og plassert som andre best tispevalp totalt i rasen) og jeg fikk trent en god del med Odin.
Odin har nemlig også vært med hele dagen. Oppført seg superfint har han gjort og vi har trent bittelitt. Jeg blir stadig vekk overrasket over han for tiden - dette er ikke helt den hunden jeg hadde for et halvårs tid siden. Eller noen uker siden. Han har blitt så mye mer med meg når vi jobber. Han klarer å gi meg oppmerksomhet i lengre perioder nå, og han roer seg lettere enn før. Klart han synes det kan være kjedelig. Klart han har lyst til å leke med alle andre hunder. Men han blir ikke hysterisk lenger, og han er ikke høyludt i protestmodus heller.

Jeg liker gutten mer og mer - og jeg er skikkelig stolt av hva han kan nå. Vi har jobbet masse for å komme hit faktisk.

Og Rick da - han ble tatt ut i BIS-ringen som en av de seks beste valpene. Da var vi to stykker som ble spente og glade og... oppdretter Tarjei hadde visst problemer med å puste også. ;-)

Rick ble faktisk fjerde beste valp i dag. Han slo mange andre valper, inkludert en cairnvalp som bor i samme kommune som oss.

Kritikken fra i går: nive type pup. Small bit big in ears. Good eye placement, good length of forface, clean front, nice bring of rib, nice line of back, good back en. Move well. Dommer Jim Byrnes

Kritikken fra i dag: 5mnd, meget lovende hanne med riktig fine linjer harmonisk. God lengde hode, typiske ører meget bra hals. God kropp for alder, harmoniske vinkler meget god pels, beveger seg med bra steg. Dommer Per Iversen.

1 kommentar:

  1. Kjempebra, Bobbe!! Ja - du har jammenmeg jobba for å komme dit med Odin! Er det ikke deilig når du endelig ser resultatene? :D Syns forresten du ser godt ut på bildet ;o)
    - Didi

    SvarSlett