Sider

torsdag, april 24, 2008

Vår hund - kursgjengangeren


Ja - så har vi begynt på nytt hundekurs. Denne gang er det bronsemerket vi skal prøve oss på. Og som ansvarlig hundeeier (ja-ja-ja - jeg prøver i alle fall å være det) så har jeg også meldt oss på trimmekurs. Ikke "løpe og jogge"-kurs men pelstrimmekurs. Det er i juni så det er en stund til jeg kan beskrive grusomhetene hun og jeg må gjennom for at pelsen hennes skal være 'godkjent' og bra.
Men vi har altså begynt på bronsemerkekurs.

Det er alltid interessant å se hvilke andre hunder som er på kurs. Og like interessant hvordan Lørva oppfører seg og hvor god kontakten mellom henne og meg er. I går hadde vi fin kontakt, det er nesten en sjeldenhet...
Vi startet det hele med å kjøre henne til veterinæren for å vaksinere henne og gi henne en liten helsesjekk. Alt stod bra til det.
Så dro vi hjem, fikk i oss middag og jeg tok Lørva med meg ut for å gå av henne litt rastløshet. Vi gikk ikke lange turen da - knappe halvtimen var vi borte. Men det ser ut til at det hjalp på konsentrasjonen hennes på kurset, og siden dette kurset starter nesten to timer senere enn grunnkurset så rekker vi å ta en sånn tur etter middag hver gang.
I går skulle vi gjennom en rekke øvelser. Lørva vil ikke bestandig jobbe - som jeg allerede har vært inne på - konsentrasjonen har lett for å skli ut i "Mamma - nå gidder jeg'ke mer. SNUSE!!" Så jeg må jobbe masse for å få kontakt. To ord hører hun alltid da. "Ta Pent!" De trenger ikke sies høyt eller noe, men så snart jeg sier Ta Pent så har jeg to nøttbrune øyne på meg, og jenta traver så pent på plass. Hun sitter og dekker og blir som bare rakkern (med unntak av da hunden ved siden av reiste seg og løp - da var Lørva på pletten med en gang for å leke), men... vi skulle i går lære Stå! Lørva Stå!r ikke. Hun Sitt!er. Hele tiden. Rompa var nedi asfalt hver enda gang vi skulle ta Stå! På den andre siden - På Plass! blir ofte til Dekk! hos henne. Med brune, bønnfallende øyne "Var jeg ikke flink? Får jeg ikke godis nå?"

Det skal bli utrolig morsomt å følge med videre på hvordan hun og jeg klarer oss på kurset. Det som er godt er at det er en kjent instruktør. Han har sett Lørva på to kurs før, så dette kurset vil være bra om jeg får gode råd på utfordringene vi har, og pirk på egen oppførsel og oppdragelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar