Sider

onsdag, juli 02, 2008

Finn feil fra filmstrikking

In English Please!

Tidligere skrev jeg litt om filmer jeg så og hva jeg syntes om dem. En uhøytidelig og subjektiv anmeldelse av dem. Etter gårdagens film lurer jeg på om jeg ikke burde ta opp igjen tråden og anmelde filmer. Men da ta med filmens strikkbarhet - dvs hvor godt egnet den er til å strikke til.
Gårdagens film egner seg overhodet ikke. Noe så enkelt som to rette og to vrange funker ikke til den filmen altså! På bildet viser jeg de to siste feilene (strikket en vrang der det skulle være en rettmaske) jeg oppdaget. Da jeg fant disse to - etter å ha funnet og korrigert fem andre først - da gadd jeg ikke mer. Da la jeg strikketøyet fra meg og konsentrerte meg om filmen.
Hvilken det var?? "I am Legend". Konklusjon fra meg? Jeg har også sett "The Omega Man" med Charlton Heston, men jeg har ikke lest boken filmene er basert på.
Og filmen "I am Legend" er helt klart best i starten. Den er mest intens når han er mest ensom - underlig nok. Men mest spennende i siste halvdel. Vi har filmen på bluray slik at vi fikk sett den alternative slutten også - og jeg vet ikke helt hvilken av dem jeg likte best... Uansett - dette er en severdig film som altså var så intens og spennende at jeg ikke fikk strikket noe særlig. En og en halv time varte den ca, og da å få lagt opp 52 masker og strikket 11 omganger sier jo litt da.

Men før filmen kunne starte så måtte jeg frigjøre strikkepinnene. Det innebar å avslutte tåen på den første lesten - og i følge mønsteret skulle jeg bruke "Kitchener stitch" - også kalt "grafting". Her er mitt aller, aller første forsøk på noe sånt. Ikke perfekt - overhodet ikke. Avslutningen må jeg muligens ta opp og gjøre om - med mere ro rundt meg enn når Lørva maser om å få en bit av Lurens eple eller min pinup-is.
Det er egentlig starten og slutten på denne "graftingen" som ser fæl ut. Mulig det kan fikses på ved hjelp av stramming av tråden..?

1 kommentar:

  1. Det er ikke alltid like lett å strikke og se film samtidig, nei :-)

    Når det gjelder kitchner stich så pleier jeg å jukse litt.. Jeg fordeler maskene på 2 pinner - vrenger sokken - og strikker maskene 2 og 2 sammen. Krever da 3 strikkepinner i gang samtidig :-) Snakkes!

    SvarSlett