Sider

torsdag, juni 05, 2008

Lester - annen oppskrift, annet garn - FERDIG!

In English Please!

Jeg har gjort ferdig litt i det siste, blant annet disse lestene. Egentlig så har jeg strikket dem til meg selv, men jeg har jo så mange lester som mor og farmor har strikket, så jeg vet ikke helt...
Jeg legger dem til side, og om jeg trenger et nytt par før jeg trenger en presang til noen andre - ja så ligger de jo klare! :-)


Jeg brukte nokså nøyaktig to uker på disse. (link til oppskrift finner dere her forresten.) Jeg slet litt med å skjønne hælkappen - helt til jeg fant et diagram et sted på nett der de viste at disse "sære"maskene skulle være på annen hver rettstrikkrunde. "Sære" her er det samme som "Ta løst av som om du skal strikke rett for da blir den vridd når du strikker den vrangt" - og jeg måtte faktisk se på både diagram og bilder av andre slike hæler før jeg skjønte at jeg hadde tatt maskene av på rette måten, men ikke plassert dem rett i forhold til hverandre. "Eye of partridge" kalles visst måten å strikke dette på. Eller som en venninne sa - "Vakteløye". ;-)
Effekten ble litt morsom, men den tar tid å strikke fordi jeg måtte følge med på hvor i heite er det NÅ den sære masken skal være i denne omgangen.
Vel, jeg skal uansett strikke minst et par lester til av dette mønsteret.

Så litt om garnet...
Sisu Fantasy har morsomme fargeskiftninger og jeg liker å strikke og se hvor fargene havner og hva effekten blir. Men garnet deler seg litt lett og det har lett for å skli av pinnen(e) - og da er balubaen i gang hos meg. Jeg småbanner og stirrer intenst på strikketøyet mens jeg kjefter litt på at jeg ikke får fulgt med på filmen vi ser på eller at det er for mørkt i rommet eller at Lørva skal sitte akkurat der og akkurat . Problemet var ofte at garnet delte seg litt og at jeg måtte sørge for å få med hele tråden for at det skulle se pent ut.
Og det at garnet delte seg så lett er egentlig det eneste jeg har å si av negative ting om garnet. Det var ellers lett å strikke med - og jeg tok gjerne arbeidet frem for å strikke bare en pinne eller to mens jeg ventet på at resten av familien skulle bli ferdige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar