Sider

mandag, mars 31, 2008

Åtte pluss åtte er seksten...

Da vi flyttet inn og hadde fått malt vegger og styrt og organisert og alt det der, så hadde jeg en jobb igjen når det gjaldt gardiner. Panelgardinene vi hadde kjøpt var for lange, og det tok tid før jeg tok meg sjøl i nakken sånn at det ble gjort noe med det.

Faktisk ble det ikke gjort før i går. MEN!! - sånn at jeg skal huske det til neste gang jeg skal kappe og legge opp åtte pluss åtte panelgardinlengder: Dette er måten å fikse det på:

Merk på en gardin mens den henger hvor kort/lang den skal være.
Legg gardinen på spisebordet - med innleggsplata i bordet på plass - og mål ut med gubbens målebånd. (1,97 meter)
Sørg for at målebåndet ligger strakt og legg så skjærematten på plass under slik at 0 cm-merket ligger under lengden (altså på 1,97 m) merket av på målebåndet.
Legg til antall cm som må til grunnet fald.
Pass på at gardinen ligger kant-i-kant øverst slik at den følger målebåndets start, legg gardinen slik at den ligger rett og i vater/vinkel/trådrett/sånn at falden ikke blir skjev og ligger korrekt på skjærematta.


Legg skjærelinjalen oppå og juster den slik at den følger det gitte antall cm som trengs til falden.
Grip an skjæreren, og kapp gardinen.
Brett falden slik at den ligger jevnt med 0 cm-linja på skjærematta.
Fest med knappenåler.
Sy.

Siden en skjærematte kan forskyve seg på et spisebord er det lurt å feste den.
Jeg fant min løsning med klips (og et stykke stoff mellom klips og bord for å skåne bordet) og det funket godt.
Hele effektiviseringen fungerte slik jeg trengte, for jeg er ferdig med å legge opp panelgardinene i stua.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar