Sider

onsdag, september 27, 2006

Gamle synder

Dette er en av mine gamle "synder". Jeg husker ikke nøyaktig når jeg strikket denne, og jeg kan heller ikke finne det ut ved å se på bilder, for jeg vet at jeg har ingen bilder med meg og denne genseren.
Det er et eller annet mohairgarn i den. Den er i lys grønn, nesten pastell, men likevel ikke helt. Og lyse blå striper og stjerner.
Jeg vet at den er strikket uten mønster. Sånt gjorde jeg da jeg gikk på gymnaset - "Det er sikkert nok masker nå, så da kan jeg jo strikke sånn - det blir sikkert bra." Og det ble det jo - om man tenker på tidsånden da jeg strikket den. Vi befinner oss i sent åttitall eller tidlig nittitall i hvertfall.
Jeg har ikke engang brukt mønster da jeg strikket halsen på genseren.
Men jeg husker at jeg tegnet opp stjernemønsteret på papir, og at jeg talte hvor mange masker jeg måtte ha i forhold til mønsterrapporten.
Jeg har til og med strikket lus i den, og de stemmer også med masker og rapporter. Nesten så jeg blir rent stolt av meg selv over hva jeg fikk til!
Når jeg tok slike sjanser i ungdommen - og landet på beina - hvorfor gjør jeg det ikke i dag? Jo, jeg tar jo noen sjanser i dag også. Jeg startet på en "kurv" uten å vite hvordan det ville gå. Og det ble jo bra. Når jeg tenker meg om, så tar jeg egentlig mange sjanser - både når jeg sitter og koser meg med hobby og når jeg lever. Jobbmessig spiller jeg nesten hasard til tider - men slik er det jo å være vikar på syvende året. Jeg lander jo på beina da også.
Og jeg kommer på et par prosjekter fra ungdommen som ikke ble så bra også. En genser jeg strikket etter mønster, og en uten mønster. De er borte og brent alle sammen...

Så kanskje det er det jeg kommer til å gjøre med denne genseren også? Brenne den? Det er litt for ille - jeg må tenke litt mer på hva jeg kan gjøre med den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar