Sider

onsdag, september 25, 2013

Utstillingshelg

Vi har vært på utstilling. Vi = Rick og meg samt 'opplæringshundeeier'. Eller noe sånt. Vi hadde med oss en dame som har hund men aldri har vært på utstilling før.
Vi trengte ikke kjøre så langt denne helgen for å få stilt 'oss' ut heller. Vi kjørte bare til Sortland. Veldig flott for det var ikke så trangt om plassen rundt ringene, og det var store og gode ringer også. 
Rick slapper av i mammas fang. Og jeg venter på gruppefinalene...
Som seg h ør og bør på en utstilling så er det pent antrekk, og et antrekk som ikke gjemmer bort hunden.
Jeg er så heldig å ha en hund som for det meste stiller seg selv. Rick kan gå (når det ikke er høyt gress. Høyt gress er uff og æsj og uff og...) pent og han kan stå pent.
Av og til kan han sitte også. I sær når han synes mamma er for treig med godbitene.
Og når dommeren synes at Rick er så pen at han skal få den gule og røde sløyfen... da må det taes ekstra bilde. Sånn for at oppdretteren skal kunne få et bilde om han trenger det.

Dette er lørdag, og Rick ble altså BIR.
I gruppefinalen gikk det slik det ofte går når man heter "Engelsk toyterrier" - inn og ut. Dvs at dommeren ikke synes om hunden i det hele tatt og vi får en "Thank you" og går ut og pakker sammen og drar hjem.
Søndag har jeg kledt på meg litt mer, men fremdeles sånn at hunden ikke blir borte mot mine klær.
Dommeren denne dagen var norsk, og kommenterte at Rick både hadde tenner og pels. "Det er ikke verst når man er en engelsk toyterrier!"

Og når hun da velger å gi han den røde og gule sløyfa og lar han bli BIR så smaker det ekstra, ekstra godt altså.

Han fikk forresten også cert begge dagene.
I gruppefinalen rakk vi ikke opp til plassering denne dagen heller.
Men vi hadde en dommer som tok hunden opp på bord og så på han og vurderte. Dermed visste jeg at han hadde SETT på hunden, og når han valgte andre hunder som penere/mer rasetypiske, så var det greit. For han hadde faktisk vurdert hunden min, og det er ikke alltid jeg opplever at de har det. Så jeg gikk bort etterpå og takket han for det.

Det var forresten ektemannen til dommeren som tidligere på dagen gav oss BIR.

Utstilling er det mange ulike meninger om. Men det er nå det verktøyet som finnes for å avgjøre hvor godt en hund følger rasestandarden og hvor bra det er om den skal bringe genene videre i rasen. Og jeg synes Rick har såpass mange gode kvaliteter at jeg gjerne lar andre se på han og se om de er enig med meg.
I tillegg... så er utstilling nokså sosialt på mange vis. Jeg prater med andre hundeiere og oppdrettere om deres raser og spør og lærer mye nytt. Neste gang vi skal i ringen er i oktober. Da er det stort cert, og om Rick får et slikt så er han champion.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar