Sider

fredag, oktober 05, 2012

Høst, hund, garn

 Odin har funnet sin favorittplass i vårt nye hjem. Han legger seg i vinduskarmen. Bak sofaen. Der kan han ligge i sola, bli godt kokt i knotten av varmen samtidig som han passer på verden utenfor. Biler som passerer uten hans tillatelse eller mennesker som går forbi eller de to verste tingene: Katter som lusker i nabolaget eller hunder som kommer inn på hans enemerker. Og hans enemerker - det er alt han kan se. Matmor jobber iherdig til tider med å dempe lydnivået på voktingen hans...
 Til tross for høst og frostnetter (jada, vi har hatt opptil flere av dem) så er det blomstring i hagen. Jeg tok med meg to utsprungne roser inn, og en par som var i knopp enda. Vel - de som var utsprunget henger litt med hodet, den ene knoppen har blomstret og den andre knoppen venter visst litt til.
I bakgrunnen ser dere forresten "Ol' Persa" som har fått hedersplass bak tv. En perfekt plass for båten som Far laget og jeg har fått arve etter Mor.

Jeg plukket inn litt flere blomster også. Det ble en passe stor bukett som står i en annen vase, en bukett med masse ulike farger og former som kanskje ikke egentlig passer veldig godt sammen, men... det er med blomster som med venner. Så lenge jeg hygger meg med selskapet så er det ikke viktig at det er vakkert.
Og blomster og venner trenger ikke passe sammen, og det samme gjelder egentlig strikkeprosjektene mine. Her er representanter for fire av dem. Til høyre er Mariusgenseren. Jeg tror jeg skal prøve den på før jeg strikker den ferdig. Det KAN jo være at den blir litt liten, og da må jeg tenke på hva jeg skal gjøre. Rekke opp og strikke på nytt eller strikke ferdig og selge..?
Det syrlig grønne garnet er en genser jeg har strikket ferdig men som jeg må montere sammen. Utfordringen har egentlig vært at hver gang jeg tar den frem for å montere så kommer Rick og skal sitte i fanger. Med genserbiter over og under seg. Han liker virkelig den genseren min... Den er forresten ikke bare syrlig grønn. Det grønne garnet er Kitten Mohair, men sammen med det har jeg hatt et multifarget Lapplandgarn fra Marks & Kittens. Nydelig og morsomt. Såpass at jeg har bestilt mer garn sånn at jeg får strikket meg et par gensere til.
Det guloransje er Mari fra Telespinn. Det skal bli pulsvarmere etter hvert. Det er med nå fordi jeg satt i går med hespen i fanget og nøstet det opp mens jeg så på film. Jeg har også lett etter oppskrift - men enn så lenge så tror jeg det blir veldig enkelt.
Det multifargede garnet i rettstrikk med vrange striper i skal bli et skjørt. Garnet er Creative Galaxy. Og det har paljetter! Jeg er veldig spent på hvordan garnet oppfører seg etter hvert, og om jeg liker skjørtet. For jeg har ideer til andre skjørt jeg kan strikke med utgangspunkt i dette mønsteret. (Lanesplitter fra knitty.com)

Det er godt å vite at både hundene og jeg ikke blir arbeidsledige på en stund. ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar