Sider

mandag, januar 11, 2010

Valpenytt

Ny valp i huset... det er interessante saker. Odin er en ramp og en rabbagast og tågnager og stabeis og... vi er aldeles på knærne. :)

Han begynner lære seg noen rutiner her. Nattestid går greit. Han sover i bur og jeg setter det på nattbordet, så han kan se meg i løpet av natta. Han er lite våken - kommer en lyd en gang en og annen natten, og da er det bare for meg å snue meg mot buret igjen, evt stikke noen fingre inn til han - og så er det stille igjen.
Han har roet seg LITT med biting av fingre, tær og klær. Vi har brukt både "Nei!", avledning og det å ta han i nakkeskinnet for å få han til å stoppe. Avledning funker best - i sær om det følger en godbit med. Jeg har også brukt avledningen til å lære han å se på meg når jeg sier "Odin", han kan sånn passe komme til meg og han kan sånn passe "sitt".
Nå begynner jeg vel også å lure på om avledningen har fungert litt for bra, for jeg tar han i å bite tærne mine, gi seg med en gang jeg sier "Nei" for så å sette seg ned og se forventningsfullt opp på meg. Ergo har jeg begynt med ros når han gir seg.

I helgen fikk vi besøk av tre griffoner. Muffin - gammel kjenning for oss siden hun har vært hos oss i noen uker - var også med. De to valpene holdt det gående i fire timer - mer eller mindre uavbrutt. På bildet ser vi "Elmers" til venstre, så Odin og under Odin er Muffeluffejenta. Hun koser seg med en tyggepinne, han koser seg med henne... Jeg er spent på om han kommer til å fortsette med den ridingen når han blir større. Det er bare ikke aktuelt å ha en hund som skal ri på det meste som rører seg nemlig - det er så lite hyggelig for både oss og de som eventuelt blir ridd...
Muffin må ha lært seg en del ting fra Tea, for hun hopper og spretter og hadde stor glede av å leke med Odin - og hoppe høyt over han når han kom løpende mot henne. Hun løp først og han etter - og Odin var drit sliten etter besøket.

Hyling/sutring/klaging/trusler og bjeff/boff er lyder han kommer med relativt ofte. Vi er overrasket over hvor mye lyd vi hører fra han - Tea var mye stillere. Han sutrer når verden ikke gjør slik han vil, han hyler når han venter på maten sin, han kommer med alle lydene når han er i buret og vil ut, og han kommer med løpepeselyder når han løper. Dersom han går på badet (jeg fant ham der flere ganger i helga - uten at han gjorde ugagn) kan vi høre han kjefte på noe der. En genser på gulvet, dopapirrullen eller vaksemaskinen - eller kanskje en håndduk som henger et annet sted en forrige gang? Det er ikke godt å vite hva det er han kjefter på.
Det går greit å ha han med på kontoret. Denne uken må han være mer alene på 'reservekontoret' - men han sover såpass mye at jeg tror det går veldig bra. Jeg tar med meg papirjobb og setter meg der av og til - og da får han tid til å kose. Det er visst viktig for han når han ikke har oss rundt seg hele tiden - kosen. I dag hylte han i en halvtime mens jeg jobbet. Da hadde han først blitt luftet og kost med før jeg satte han inn igjen. Det var altså ikke nok. Da jeg var ferdig med papirjobben tok jeg han ut av buret. Det ble stille med en gang. Det ble skikkelit stille. Et halvt minutt tok det - og *poff* var lyset gått hos han.
Neste gang han skulle luftes var også "dra-hjem"-luftingen. Altså at han skulle hjem i bil. Mennei - var ikke mye interessert i å våkne da. Var litt sånn "Neida mamman, sove mer!" så jeg måtte løfte han ut av buret. Da ville han ikke ned på gulvet eller ut på mark - han stakk snuten sin godt innenfor jakken min og der ville han være. Jeg lot han få være der helt til Luren kom i den andre bilen og det ble varmt nok i bilen for en kald og trøtt liten valp.
Siden jeg har kollegaer som nylig har hatt små barn så har jeg fått låne en babycall som står inne på det eksterne kontoret - greit å vite hvor lenge han gråter før han legger seg ned på morgenen.

God matlyst har han - jeg nevnte det kunne bli hyling og klaging på at maten ikke kommer fort nok. Han er faktisk nesten hysterisk når det er matingstid, så jeg lurer på om han kanskje skulle fått mer mat. Jeg må se litt på kroppen hans i uken som kommer og se om den fylles ut litt eller om han ser ut til å bli magrere.

Når det gjelder genser... det er ingen slossing mot å få den på faktisk. Han har stått helt stille på gulvet mens jeg har kledt den på han. Virker som om han synes det er godt å ha den på nå som det kan trekke kaldt fra vinduer og gulv, så han får ha den på inne også. (Men jeg har begynt å strikke genser også da.)

Ja, og så har vi vært hos veterinæren - Odin har øreeksem som vi har fått salve til. 2,6 kilo veide han og han bet veterinæren litt. Uten at veterinæren ble sur. *puh*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar