Sider

fredag, januar 23, 2009

Julegavene jeg laget til jul


Det er vel på tide med en fremvisning av det jeg brukte tid på i fjor. For selv om jeg ikke fikk blogget så mye som jeg gjerne skulle gjort, så har jeg i det minste gjort ferdig noen småtterier. ;-)

Først ut er skjerfene til mine svigerinner. Begge er strikket i samme mønster, men i ulikt garn og dermed ulikt antall masker.
Det lyseste - det som er bare en anelse offwhite - er i Faerytale. Det mørkeste er i Babysilk. Jeg måtte velge ulikt garn for min ene svigerinne tåler ikke slikt som har garnfibre som stikker ut. Hun fikk det i Babysilk. Garnet krever tynnere pinner enn Faerytale, og det tenkte jeg faktisk ikke over da jeg la opp første gang. Så jeg var godt i gang med heklekanten rundt da jeg løftet skjerfet opp, så kritisk på det, snudde meg mot Luren og spurte hva han syntes. Han var enig med meg. Til skjerf å være var det jæsklade kort. Så jeg måtte rekke opp hele skjerfet og starte på nytt.

Jaja. Jeg ble ferdig, men tok noen pauser innimellom og strikket skjerf til mine brødre også. Her er alle skjerfene samlet.

Jeg fikk hjelp i min lokale garnbutikk til å finne garn til disse skjerfene - Sandnes Garn Alpakka ble valget. Men det er da ikke helt greit å skjønne disse engelske oppskriftene bestandig - jeg trodde jeg trengte 4 nøster garn til skjerfet... Men det var visst valgene i oppskriftene - 2 nøster i DET garnet eller 2 nøster i DET garnet.


Så nå har jeg litt garn til overs da. Skjerfene var greie å strikke, så jeg kommer sikkert til å strikke et slikt til min kjære etterhvert - og da har jeg jo garnet allerede.

Min eldste bror fikk det sort, og min yngste det grå. Det følger forøvrig fargene deres ellers også - den eldste av dem er mørkest i håret. Men den yngste er ikke grå, altså. Han er bare den som er lysest av de to.

De påstår at skjerfene var midt i blinken, men jeg kjenner mine brødre. Jeg stoler ikke helt på utsagnet.


Jeg har også gjort meg ferdig med tøfler til resten av familie/slekt. De som ikke fikk tøfler til jul for to år siden, har nå fått det.

*teller på fingrene* Til nå har jeg da strikket 9 + 2 + 7 =18 tøfler. Det er inkludert tøflene til Luren og Stesønn. Mamma og Pappa og besteforeldre har ikke fått tøfler. Og ikke jeg. Mine er på pinnene, og mine foreldre vil ikke ha.

Tøflene er strikket i PT2 og Rauma Finull, tovet og sydd og så har de fått snøring. Foran er yngste nieses tøfler, bak er svigerinnes, hennes manns og nevøs tøfler, samt et par tøfler til partner til en svigerinne.

Dette er min single svogers tøfler og tøflene som ble sendt til Lurens søster i Danmark.

Jeg har ett par tøfler til jeg kan strikke. Lurens søster i Danmark fikk en datter i fjor nemlig, og hun er jo rent for liten til å få svære tøfler. Så om jeg orker senere, blir det tøfler en jul til henne også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar