Sider

fredag, juni 29, 2007

Snart helg - rapport fra forrige helg.

Siden det straks er helg, og siden jeg ikke har blogget om forrige helg, kan jeg jo glede mine leser med hvor hyggelig en helg kan være!
Det startet så fint på fredag da vi fikk besøk av en venninne med to griffoner. Veldig, veldig hyggelig. Lørva fikk kjørt seg på alle måter - hun lekte masse med valpen og ble satt kraftig på plass av den eldre tispa. Vi voksne skravlet og koste oss til midnatt - og så var det rett i seng for Lørva og meg.

Dagen etter hentet jeg en kompis på bussen. Vi hadde avtalt en dag med masse god mat - for han var skyldig meg noe penger, men så kjøpte han House-sesonger til meg og så ble jeg skyldig ham noe penger, og så... Vi endte opp med å bli enige om at vi gjør det opp i mat i stedet. Nå er vel han skyldig meg litt, siden vi handlet for mer enn planlagt...
Og det ble drastisk mye mer enn planlagt!! jeg har brukt opp nesten alle skattepengene mine på klær!!!!! men der har jeg igjen for å gå innom klesforretning sammen med han og så prestere å si at jeg aldri finner noen klær når jeg skal fornye garderoben. Han jobber i klesforretning selv - for damer - så det å finne klær som passer kvinner - det kan han!! (Om jeg får tatt bilder av handlerundens resultat så skal jeg legge dem også ut.)

Vi gikk i alle fall tilslutt på Meny for å finne middagsmat. Vi skulle ha forrett, hovedrett og dessert...

Som hovedrett ble det kalkunfilet. Den er jo nokså diger, og vi kunne jo ikke bare steke den slik den var, så... den ble fylt med bacon (basOOn, bæiken, bakon - kjært barn, mange navn hehe) og Husets Kremost.
Kompisen og jeg var de som regjerte på kjøkkenet, Luren hadde ikkeno' der å gjøre fant vi ut alle tre.
Siden fyllet i kalkunfileten tok sin plass, måtte den surres. Kompis sitt håndverk - noe han aldri hadde gjort før, så han var sånn passe fornøyd med resultatet. "Jaja - vi får kalle retten "Bastet og Bundet!!"


Forretten ble steinbitfilet liggende på en seng av asparges og med ridende reker på, stekte tomater med kremost og rømme som tilbehør. Veldig, veldig godt!!
Og retten måtte jo hete Ridende Reker fant jeg ut.

Dette er da ferdig hovedrett: Bastet Og Bundet med dampede grønnsaker (enkel variant fra fysedisken) og saltkrydrete ovnsstekte potatisbåtar til.

Luren ble overrasket over hvor flinke vi hadde vært... maten var aldeles yummi - og jeg ble mett altfor fort!



Senere på kvelden var Luren ute med kameraet sitt og knipset bilder. Slike farver som over himmelen dette må vi jo bare nyte! Vi blir mer og mer fornøyde med stedet vi har flyttet til - selv om vi da har mye å ta tak i utendørs også.

Noe av det jeg er tilfreds med ute, er at det dukker opp små skatter her og der. Slik som disse små blomstene. De vokser rundt om på tomta - og særs der det er grunt og steinete. Siden grunnen under oss visstnok er bare fjell, så stikker det opp litt fjell her og der også. Mosegrodd og ubrukelig just nu, men jeg har planer om å spyle det rent og ha det som en slags dekorasjon i hagen etterhvert.
Vi må bare passe på at vi klarer å ta vare på disse mens vi holder på.

Søndag formiddag satte vi oss ute og nøt at solen varmet akkurat passe. Lørva sprang rundt og sjarmerte kameraten i senk - han børstet, lekte, koste og trente med henne. Hun er også blitt veldig glad i han så det ut til, så jeg regner med at flere besøk blir tatt i mot med vill jubel og hvin fra lørvas side. Hun er forøvrig blitt stor - 5,7 kilo veide jeg henne til sist mandag... (25/6)

Alt i alt så var det en knall helg. Lørva var utslitt etterpå, og vi hadde mat nok til en middag til.

Desserten?? Ost, kjeks og frukt. Vi mumsa til vi gikk og la oss - så man kan vel si at vi spiste middag i maaaaaange timer.

6 kommentarer:

  1. *Sikle* Dere er hjertelig velkommen til å komme hit og lage mat til meg også anytime!! *s* (Og jeg tar gjerne imot litt shoppehjelp også -du har vel litt å bidra med nå, Bobbis - er ikke akkurat verdens flinkeste i klesbutikkene jeg heller. Ender vel oftest opp med svart, svart eller svart...)

    Lille Lørva som har blitt så stor da! Og så nydelig!! :oD

    SvarSlett
  2. Leste og leste til sikkelet rant fra munnen min! Det der såg virkelig godt ut! Og så så kledelige navn på rettene da :-D

    Beata

    SvarSlett
  3. Det så lite godt ut...sikle sikle.
    Er dere forresten hjemme neste søndag? Vi skal i bursdag i Tønsberg, men må jo ta med Tyren på visitt slik at Luren kan vise ham de nye rørforsterkerne sine :)

    Thyresse

    SvarSlett
  4. Du verden, det så og hørtes helt konge ut! Både menyen og helgas innhold. :D

    SvarSlett
  5. TORTUR å lese om når jeg er så sulten! :knegg: Men det så utrolig godt ut altså! Ber meg selv på middag hos deg en dag jeg tror jeg. Eller kanskje jeg ber deg hjem til nyhuset på middag som jeg kjøper og du/vi lager? :blafre pent med lange vipper:

    SvarSlett
  6. Gud bedre meg....
    Det ble mye vann i munnen nå, etter jeg har lest innlegget om forrige helg. Ble plutselig veldig sulten, men det jeg hadde ikjøleskapet var liksom ikke så fristende lengre.

    Et ønske om en strålende helg til deg fra meg.
    Klemmer fra meg.

    SvarSlett