Sider

lørdag, november 12, 2011

Kurs og eksamen

I morgen har jeg min siste eksamen på hundeinstruktørskolen.

Vi har så langt hatt to deleksamener - en gruppeoppgave og en teorieksamen. Jeg gjorde det godt på begge to, henholdsvis 2,4 og 2,1. (På siste var det beste som var gitt 2,0 så jeg har gjort det veldig bra på teoribiten.)


I morgen er det altså den siste biten. Vi skal vise at vi kan stå der som instruktører og har en del ting vi skal snakke om, demonstrere og så skal vi gjennomføre en lineføring. Vi skal også vise at vi kan trene egen hund.

Jeg er mest bekymret for den siste delen der - øvelse med egen hund. Rett og slett fordi jeg har ikke fått til en spikret øvelse med Rick. Jeg trodde vi var på riktig plass - og så plutselig er alt bare feil og ikkeno' fungerer.

Den biten der jeg skal stå foran en gruppe mennesker og være instruktør er den jeg føler meg mest trygg på. Rett og slett fordi jeg har fått stå på kursplass som instruktør såpass lenge og mye nå, og jeg har fått observere, fått tilbakemelding, fått kjeft/korreks av læreren min på kursplass og jeg har også fått stå helt mutters putters alene som instruktør. Jeg synes det er dritmoro. Jeg liker å stå på kursplass og lære fra meg, jeg får frysninger hver gang jeg ser det gå et lys opp for en kursdeltager, når jeg får se hvor glade de blir fordi de mestrer.

I løpet av tiden jeg har gått instruktørkurset har jeg lært masse om hund. Jeg vil lære mer. Masse mer. Jeg vil trene mer, observere mer, snakke mer - og jeg blir nesten høy på det når jeg lykkes med hunden. Og jeg har skjønt at jeg har litt feil type hund. Misforstå meg rett her altså - jeg liker hundene mine! Jeg bare innser at jeg kommer ikke til topps med Odin, for han har ikke så god driftsveksling eller motivasjoner. Jeg kommer ikke til topps med Rick for han er en frossenpinn når det er kaldt og vil ikke trene utendørs.

Bildet øverst er fra en kurskveld i Tønsberg, et kurs hvor jeg og Rick er med som kursdeltakere først og fremst. Rick trenger sosialisering og trening han også, og har blitt nedprioritert bra lenge. Nå er det Odin som er nedprioritert. Jeg håper jeg finner plass til å kurse de begge etter hvert. Men først og fremst skal jeg ha eksamen i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar