Sider

torsdag, juli 15, 2010

Rom for hobby

Siden vi er 2,5 i husholdningen her - pluss en rampevalp - har vi plass til å ha et eget rom for hobby. Jeg har mitt rom oppe i 'hovedetasjen' og mannen har sitt rom i underetasjen.

Her er bilder av det som en gang var mitt hobbyrom. Det var slik det ble innredet da vi flyttet inn i dette huset.
Ikke store rommet, og med en pc på samme arbeidsbordet som symaskinen. Et stort vindu på den ene veggen og lav takhøyde, dør som slår innover og er plassert i en vegg som kapper hjørnet - alt ga utfordringer når jeg skulle innrede her.

Jeg har fått kommentar fra noen som en gang så disse bildene og syntes det så rotete ut. Og det gjør det kanskje - det er mye som er presset inn på liten plass. Men det var lite som lå der det ikke skulle ligge - selv om det muligens ser slik ut innerst i hjørnet under arbeidsplaten. Men det var lager og stabling det også. Ja - bortsett fra de tidsskriftsboksene.

På et så lite rom, når alle mine ting som liksom ikke hører med til fellesskapet skal samles og plasseres og organiseres, og det i tillegg ikke er full takhøyde på veggene - da må det bli som det blir. Lettere kaotisk.


Så spørs det da - om det ser mye ryddigere ut i mitt 'nye' hobbyrom.

Jeg har ikke ryddet noe før jeg tok bilder - da blir det aldri tatt bilder eller blogget dersom jeg skal vente på å få et perfekt og skinnende rom å vise frem.
Det ble plass til en lengre benk på dette rommet, og pc-en er tatt ut nå.

Til høyre i bildet er et skap som stod igjen her fra de som solgte oss huset. Jeg kan ikke si at skapene er særlig pene og heller ikke like praktisk i innredningen, men man trenger jo skap... Så løsningen ble trådkurvstativ i dobbel høyde inni og stoffkledte dører. Jeg har ennå ikke satt på noen dørhåndtak.

Ved sidenav skapet står en liten cdhylle med dataspill og filmer. Slikt som er BAAAARE mitt. ;) Og over døren fant jeg faktisk plass til en hylle som dere ser. Hyller er en viktig å ha masse av - for på hyller kan jeg sette bokser og esker, og oppi esker og bokser kan det gjemmes masse. Rot blir borte så snart det ligger i en eske har jeg oppdaget. Veldig lurt!

Jeg har tidligere vist frem moppe-kommodene fra Ikea. Malt og stofftrukket og fylt med nødvendigheter: Trådsneller, snorer, knapper, strikk, perler, inspirasjonsdingser og dangser.

På den andre langveggen står en bokhylle fylt med hobbybøker, permer med oppskrifter, tidsskriftsamlere med blader og oppskrifter og how-to-do.
Stoffbitene som er lappeteknikkberegnet er sortert og lagt i noen champignonkasser. Jeg fikk dem på butikken da jeg spurte om de hadde - og presiserte at det var den typen som det ikke er pant på jeg var interessert i. Sånne blå plastkasser er innmari greie å ha til slikt siden de stabler seg så fint.

Jeg har litt garn øverst og nederst i denne bokhyllen, og den som gransker bildet ser at det er litt papir og et puslespill der også, samt noen strikkepinner... All plass er utnyttet. :)

Strykebrett klarte jeg også å finne plass til. Over strykebrettet henger en håndklehylle - jeg tror den er fra mor og far. Om ikke det så har den hengt på hytta hos mamma og pappa. Alle de kjolene som henger på håndklehylla er mine fra da jeg var lita. Dåpskjolen og kjoler pappa kjøpte da han reiste til sjøs. Med tiden skal jeg finne bedre måter å henge de opp på slik at alle kan vises frem. :)

Strykebrettet brukes like ofte til avlastningsbord som det brukes som strykebrett. Jeg lurer på om jeg ikke må ta det ut en dag, sette meg foran tv med det og sette på en tv-serie sånn at jeg får strøket unna berget med duker som bare blir liggende. Å stryke duker er nemlig noe av det kjedeligste jeg vet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar