Sider

onsdag, april 29, 2009

Hobby-hobby

Det har vel vært litt stille her, sånn hobbymessig sett. Jeg har ikke kommet med oppdatering på lester, vesker, gensere, skjerf eller andre ting. Delvis er det jobben sin feil - den gir meg altfor mye å gjøre, og delvis er det fordi det er så innmari rotete på hobbyrommet mitt. Det er faktisk så rotete at jeg heller pusser opp et annet rom for å bruke til hobbyrom. (At det har vært planlagt en stund og at det som er mitt gamle hobbyrom er ment brukt til andre ting er en helt annen historie.)

Det å få på plass et nytt hobbyrom har blitt en hobby i seg selv. Veggene måtte males ferdig, listverk på plass, vinduskarm måtte males, nytt taklys henges opp... Organisering av plassen er også viktig. Det er vel egentlig det viktigste, og det har gått med mange timer til funderingpå hvordan løse plassering av arbeidsbord, strykebrett, hyller, bokhyller, stæsj og duppdingserier.

Dette viser en av løsningene jeg kom opp med - minikommoder fra Ikea. Tre stykker.
Den ene bokhyllen jeg har ble også kjøpt på Ikea og den er rød. Så da måtte jeg fange opp rødfargen litt mer. Løsningen ble en liten boks rød beis (Ikea) som jeg beiset to av kommodene med utvendig, og skuffefrontene på siste kommoden.
Den siste kommoden ble malt i veggfargen (Magnolia) og skuffefrontene til de to røde kommodene ble også malt magnolia.
Så langt alt greit.
Men - jeg har malt skapet i veggfargen ("veggen" dere ser til høyre i bildet) og trukket skapdørene med stoff. Så for å få sammenheng syntes jeg det ville vært fint om skuffefrontene også fikk stofftrekk.
Så det har jeg også gjort - siden minikommodeskuffene har to 'fronter'. Jeg hadde aldri gjort noe slikt før, så det er ikke like bra resultat på de første skuffene som de siste. Men så har jeg da lært til neste gang i det minste!
Siden jeg monterte dem opp i en 'pyramide' fikk jeg ekstra plass - og fant en metallboks som jeg limte stoff på (med kontaktlim - stink og død og pføy - ikke gjør jeg det flere ganger!) til å sette sakser og hulltenger i. Figuren til venstre er en mobiltelefonholder. Ja, det er et skjelett. Et piratskjelett som holder en skattekiste.

Innholdet i skuffene er organisert slik at jeg ser logikken. De tre nederste, minste skuffene inneholder sytråd i ymse tykkelser - ikke bomull. En skuff over der har sytråden i bomull. En har strikk i ulike varianter. To småskuffer har stofflapper -den ene er pent skjærte lapper i lik størrelse og den andre er diverse smålapper av ulik størrelse og stoff. Dere vet - slike som man trenger litt av nå og da...
Den nederste skuffen til venstre er perler. Skuffen over er 'inspirasjonsskuffe'. Jeg har en skuffe for snorer og bånd og slikt og en for synåler, målebånd (jeg har til nå funnet seks...), knappenåler, merkekritt osv osv.
To skuffer er å anse som ledige. Jeg regner med at de ikke vil være det så lenge...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar