Sider

tirsdag, november 04, 2008

Sånn kan det gå


når man egentlig bare skal ha en liten ting og ekspeditøren kan det med ekstrasalg.

Storyen er som følger:
Det er onsdag i slutten av oktober. Det sner i Vestfold. Det sner noe aldeles forj...lig også, og vi får ikke løsnet en eneste mutter på bilen slik at vi får ikke skiftet dekk selv. For det er bare en liten del av dem som stikker utenfor alu-felgene - og det er feil mutter til feil felg. Eller omvendt. Resultatet blir uansett det samme - vi kjører på jobb stille og rolig uten brå bevegelser eller fartsendringer og kommer oss helskinnet til byen. Parkerer på dekkverkstedet og jeg stiller meg i kø mens Stesønn og Luren går på henholdsvis skole og jobb. Nøkkel til bil overleveres til verkstedkara - og de skal ringe når alt er ferdig - og så går jeg på jobb.
Dagen går og ingen ringer. Luren går for å hente bilen så snart han er ferdig på jobb - i tilfelle de har glemt å ringe - og så skal jeg treffe Stesønn på kjøpesenteret. Det er jo Halloween to dager etterpå må vite! Og gutten må jo ha kostyme!! Så mens jeg venter på å høre at bilen er ferdig slik at vi kommer oss hjem og på at Stesønn skal komme til kjøpesenteret så bruker jeg tiden fornuftig - jeg planlegger antrekk for helgens førtiårsfeiring som vi skal i, samt julebordsesong. En hyggelig butikk blir besøkt, og dialogen går sånn ca som følger:
Ekspeditør: "Kan jeg hjelpe deg med noe?"
Meg: "Tja... joa - æ sku hadd en pass pynta tåpp. Såm skal pass tell et svart skjørt."
Ekspeditør. "Noe slikt som denne?" - løfter opp en lilla topp som ser ut til å være akkurat ankommet butikken for den ligger sammen med masse andre klær på disken.
Meg: "Hmmm.... tja..."
Ekspeditør: "Vi har den i sort også" - løfter opp en tilsvarende topp, bare i sort m litt lilla - "og med noen pene smykker til så er det vel akkurat passe pyntet?" går utenfor disken og leter opp et langt halskjede og et armmbånd med lilla stener i.

Jeg har tapt allerede der. Jeg prøver toppen - som viser frem litt av fleskemagen min - prøver med smykkene og retter meg opp i ryggen og ser at fleskemagen er litt mer borte da, så jeg bestemmer meg for å kjøpe antrekket. Og mens jeg er på tur ut av prøverommet komme ekspeditøren med en snasen lilla veske som passer til... Jeg har definitivt tapt! Og drar kredittkortet...

På den mer positive siden da - jeg har planer for en lilla vinterjakke. (Bare jeg får unna litt andre tidspresserende prosjekter så skal jeg sy den.) Og jeg har lillagrønt spiralskjerf. Alt dette vil passe til veska. Og så syntes jeg at jeg fortjente å ikke være gnien på egne vegne for en gangs skyld... Jeg er godt fornøyd med å ha tapt for en dyktig ekspeditør. ;-)

Hvordan det gikk med bilen og kostyme? Jo, Stesønn fikk sitt kostyme som han var veldig godt fornøyd med. Bilen måtte vi vente lenge på før den var ferdig - og det var verst for Lørva som da hadde vært hjemme alene i over elleve timer. Hun fikk ta igjen på meg senere på kvelden da vi var på kurs og hun ikke ville gjøre noenting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar