Sider

fredag, mars 21, 2008

Strikkestart

start paa strikket skjerf
Jeg har startet på enda et strikkeprosjekt. Et skjerf i bølgemønster. Jeg har ikke fulgt garnvalget deres, og dermed blir det litt ulik pinnestørrelse også - i stedet for pinne 7 strikker jeg i pinne 6. Så noen justeringer måtte gjøres for å få skjerfet stort nok oppdaget jeg. Det ble ca 15 cm for kort fant jeg ut etter å ha strikket åtte omganger. "Ja-ja - det går seg til! Ingen som legger merke til det likevel..." og jeg strikket videre. Men så er det den lille fandens stemmen som ligger bak i hodet og hvisker. Jeg tenkte på at jeg hadde talt feil da jeg la opp og at jeg hadde fått tre masker for mye. Jeg så på at skjerfet ikke ville kunne tøyes til å bli langt nok... "Pokker ta!" - og så var det bare å rekke opp og starte på nytt.

Men denne gangen hadde jeg funnet en bedre måte å telle masker på mens jeg la opp: Jeg la inn en eller annen markør for hver mønsterrapport. Mye, mye bedre! Så i stedet for å telle 195 masker (som ble 198) og så legge til 34 masker til, talte jeg 4 + 17 + 17 +17 +.....+4. Genialt!! Absolutt den eneste måten jeg ville klare å legge opp på uten å telle meg halvveis inn i galskapen.

Bildet er tatt etter andre gangs opplegg. Det er tydelig at jeg må lete opp de maskemarkørene jeg laget før jul samt lage meg noen flere - kan ikke holde på med mohairgarn i turkis når jeg strikker med mohair i offwhite... Så - off to work!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar