Sider

tirsdag, mars 27, 2007

Shoppinggale menn

Når man har kjøpt et hus som trenger sårt en smule vedlikehold, er det ymse som må kjøpes inn. For eksempel akrylmasse til å fuge mellom lister og tak, lister og vegger eller i hjørner der sprekken er for stor til at det kan gjemmes med litt maling.
En annen ting er skapdører som skal erstatte de hjemmesnekrede skapdørene, eller lister til å sette i taket der det er en overgang mellom takess og ekte panel.
Vinduer og terrassedør er enda flere ting som skal kjøpes.

Byggmakker, Maxbo og alle disse byggevarehusene har kun standardvare på lager. Men hvor mange hus som har nådd en passe alder er det vel som har standardmål på vinduer og dører?? Vårt har det ikke, så alle vinduer vi skal ha tak i må i så fall bestilles. Med mindre man ringer alternative leverandører. Det gjorde pappa i går - and lo and behold - de hadde størrelsen vi trengte til to vinduer på lager! Luren suser innom på jobb til meg for å få minusbankkortet mitt, og får med seg en utskrift om et vindu som har rette størrelsen for det tredje vinduet som må skiftes. Jeg advarer om at det er langt - nesten opp mot Gjøvik...
To timer senere ringer min kjære og sier at de er på tur dit! Det var så mye å spare på å kjøpe det vinduet at det var verdt turen! (Ikke minst er det mye å spare i ventetid også, for nå slipper vi å vente i fire-fem uker på at det skal produseres...)

Når de er på tur hjemover ringer jeg og sier at vi får treffes på Ikea. Så vi spiser middag der alle fire - mamma, pappa, Luren og meg før vi tar en kjapp runde gjennom butikken og får rasket med oss mer belysning til huset, pc-bord til Luren og et gulvteppe før begge mannfolka raser avgårde i bil for å rekke neste butikk - Bauhaus. Det når den akkurat ikke - men gir seg ikke likevel og raser inn i full fart og nesten løper gjennom hyllene. Og rekker faktisk å få med seg det meste av det de mener at de trenger.
Jeg har sjelden sett så fornøyde menn som de to når de kom hjem. Veldig slitne, og veldig fornøyde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar