Sider

torsdag, desember 17, 2009

Musikk

Da jeg vokste opp hadde jeg lite peiling på musikk. Kanskje fordi det ikke ble spilt så mye av det hjemme, kanskje fordi det mamma hørte på ikke var noe jeg likte. Grunnen til min manglende kunnskap er ikke viktig - jeg visste ikke noe om hva jeg likte før jeg begynte å nærme meg konfirmantalder. Da ble det mye Bjørn Eidsvåg siden jeg var mye med i ungdomsklubben i menigheten. Jeg var til og med med i Ten Sing i de tider.
Etter hvert fant jeg ut av dette med musikk. Yazoo - eller Yaz som gruppen ble etter hvert - likte jeg. De var så passe utenfor A4 at det var kult. David Bowie likte jeg for det var poppis da. Jeg likte Queen - men kunne ikke si noe om hvorfor. Og jeg likte Police - det var tøffffft. Ingen av de andre jentene likte Queen eller Police, og jeg syntes det var litt ekstra stas å like den musikken gutta hørte på.

Det meste av musikk ble kjøpt inn på kassett. Det var også noen LP-plater - blant annet fikk jeg Miriam Makeeba, Shakin' Stevens og en annen plate i julegave hos mamma og pappa et år.
Tiden tuslet og gikk og jeg fikk etterhvert mer og mer sansen for musikk. Samlingen med kassetter og LP-plater ble større. Og større. Deler av studielånet mitt ble lagt igjen i en platebutikk på torget i Trondheim. Uten at jeg kan si at jeg var like heldig med kjøpene alltid... Sånn er det bare - noen ganger er det gull man har funnet og det kan nytes mange år etter, andre ganger er det i beste fall sølvplett.

Jeg har begynt å ta for meg samlingen kassetter. Det finnes knapt nok kassettspillere igjen, og om så var så er uansett lydkvaliteten ikke den beste. Så hvorfor ikke skaffe meg musikken i en marginalt bedre lydkvalitet? Jeg har før ikke vært noen stor tilhenger av mp3-musikk, men jeg ser poenget nå. Det er nokså mye musikk jeg ikke ønsker eller har behov for å høre på et musikkanlegg som avslører overprodusert lyd, feil i miksingen eller rotete lydbilde. Jeg har noen CD-er som har gitt meg den opplevelsen - og jeg ble så skuffa! Jeg hadde gledet meg til å høre Rebecka Törnqvist her for noen måneder siden - og det var ikke noe moro å høre at miksepulten ødela hele opplevelsen. Så løsningen er - for en del av disse gamle kassettene - å kjøpe dem som mp3 og heller høre de på min eminente Creative Zen X-Fi mp3-spiller. Og mens jeg sitter her og skriver så kommer to stk Stakka Bo-plater, en Björk, en Bon Jovi (don't ask!), en Raga Rockers, Dire Straits og en gammel Wham dalende inn på min pc fra Platekompaniet.

Jeg er en meget fornøyd Bobbelur. Nå skal jeg kle meg godt og varmt (for det er dritkaldt ute), ta med meg musikken og så skal jeg gå ut for å lufte vekk siste dagers stress og bekymringer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar